Sunday 16 February 2014

This is Ukhuwah .

Assalamualaikum , 
Peace be upon to you yg tengah baca .


biar aku coret panjang-2 . luahkan . apa yang aku rasa . let it out . apa yang aku nak sampaikan tentang ukhuwah ni . ah mungkin tak mendalam , tapi sekurang-2nya , ni dari hati aku . *sebak tetiba *lap air mata



tadi aku pergi pejabat haluan dengan paa , yana , kinah , haziqah and ada 2 orang lagi sahibah . cik pah and aisyah . tadi ada majlis untuk relawan Haluan . bagi sedikit penghargaan kat relawan-2 Haluan . diorang ada misi membantu mangsa banjir kat pahang tahun lepas . insyaAllah aku and depa bakal menjadi relawan setia untuk Haluan :') khidmat kepada masyarakat . takbir ! doakan aku .

but , bukan tuh yang aku nak story .

firstly ,
" please be positive . "

mungkin ni teguran drpd Allah untuk aku . aku positif . ini teguran DIRECT . aku tahu memang salah aku . seriously my fault , oh Allah , I'm sinner . Allah sayang aku . bila aku hanyut , lalai dengan mainan dunia . sat jeh , one day , Allah akan hantar someone kat aku . untuk menegur . tak lama , tunggu lah esok esok tu . yang pastinya , Allah akan hantar sahibah-2 yang surely rapat dengan aku . 

" Allah sayang kakak . "
adik kata . sentapp . air mata yang ditahan-2 mengalir jugak .

ya Allah , ampuni dosa-2 hambaMu ini . ampuni dosa sahibah-2ku ya Rahim . AllahummaAminn .

dah dekat 4 hari aku tak tidur secara normal . hairan ? bagi aku tu normal . aku tak berapa suka tidur awal . walaupun tak kena dengan fitrah . this is me . 

tapi ni lah . Allah nak tarbiyah aku kat sini lah . tekankan balik yang dah sampai masanya aku kena kembali kepada fitrah , fitrah seorang wanita , perempuan , urusan waktunya teratur , peribadinya dipandang tinggi . bukan sebelah mata . ya Allah , ampuni hamba . aku seolah tersilap langkah . ditambah dengan hasutan syaitan yang membisikkan bermacam bisikan kejahatan . ahh and this time . aku tewas .

*down down down down down !

Allahu .

online-2 twitter , usha2 TL .
beberapa seketika . tanpa dipinta , laju jeh air mata ni mengalir . macam sungai .

macam kena renjatan . deep sensorang . takde siapa yang suruh dan pinta . 
why ?

ni yang aku nantikan selama ini . perasaan tak senang nak buat dosa , sikap rendah hati nak terima teguran orang lain . hati yang lembut . jiwa yang sensitif dan mudah terkesan .

ya Allah . aku tak sanggup hilang thiqah sahibah-2 yang aku sayang .

uppa kata , " tyah , buat apa ehh semalam ? " *caring

aku terdiam sat . kalau uppa boleh tengok . ramai lagi mata-2 yang memerhati . yang penting ,  Allah tak pernah alpa , tyah . setiap detik Allah perhati jeh kita buat apa . jangan bagi malaikat 'Atid busy catat amalan buruk kita . biar malaikat Raqib yang busy catat amalam baik kita . Allahu .

jiwa mukmin tuh tenang . lapang .
sebab sentiasa ingat Allah . zikrullah . dah zikir today ? berapa kali ?

Allah , tersentap lagi .

ukhuwah fillah . 


atas dasar rasa kasih kat sahabat , dia pendam . dia sakit . hatinya terluka . tapi dia mohon Allah pinjamkan dia sifat sabar . cuba tahan . kadang-2 air mata tak mampu diseka . dibiar mengalir jatuh ke pipi . 

" fathiah , ithar tuh bukan mudah tau . bukan semua orang mampu . then sapa mampu , dia hebat ! "
senior aku . aku diam . pedih .

anda .

demi Allah . ukhuwah ini bertaut hanya keranaMu ya Allah .
ampunkan dosaku kerana telah melukai hati insan itu . insan yang banyak mengorbankan perasaannya .

sahibahku ,

sakitmu sakitku jua , gembiramu membuat aku lebih gembira . tangisanmu , aku turut berendam air mata .

aku salah langkah ya Rahman . aku pandai memberi teori yang pelbagai . hakikatnya , praktikalku bukan diatas landasan yang benar . aku ingin membahagiakan . hakikatnya cuma lebih melukakan . pedih .

dia lebih rasa .

ya Rahman , jangan benarkan air matanya mengalir kerana sesuatu yang membuat dia lemah . tetapkan kakinya diatas jalan dakwahMu . bersama-2 berpimpin tangan . ya Rahman , ukhuwah ini hanya keranaMu dan bukan selainnya .

one day , salah seorang bakal pergi .
tolong , jangan pernah lupa doakan aku .

never . jangan buang aku daripada doa-2mu .

kita bukan nak bersahabat kat dunia jeh . biar sampai Jannah .
rindu ini takkan mati , biar mati jadi noktahnya .

doa pengubat rindu . Rabitah pengikat hati . 

ya Rahman , aku rindu sahibah-2ku , sahibah seperjuanganku .sama-2 menempuh mehnah . biar jatuh , bangkit semula . ranjau onak duri ditempuh bersama . kau penguat semangatku , wahai sahibahku .

andai aku pergi dulu , aku tak pernah tinggalkan kau bersendirian .
aku tinggalkan kau dengan Allah . biar Allah menjagamu .

uhibbukifillah abadan abada . kata keramat ikhlas diungkap .
biar hari ini jadi pengajaran buat kita . perjalanan masih jauh untuk ditempuh .

moga Allah redha .

2 comments:

  1. woi!! sedeyh ngat aih . mohon tukar background music..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha . mana boleh . hak cipta terpelihara . haha .

      Delete